Zawór zwrotny służy do zapewnienia przepływu płynu tylko w jednym kierunku. Jest to zawór samoczynny. Idealny zawór zwrotny przechodzi od stanu zamknięcia do stanu otwarcia w zależności od znaku różnicy ciśnień po obu stronach zaworu. W praktyce większość zaworów otwiera się dopiero po przekroczeniu progowej wartości różnicy ciśnień, nazywanej ciśnieniem otwarcia, bądź (rzadziej) zamyka się dopiero po przekroczeniu pewnej wartości przepływu wstecznego.Ze względu na sposób zamknięcia zawory zwrotne dzielą się na:Odmianą zaworu zwrotnego były również wentyle rowerowe, w których rolę elementu zamykającego pełnił gumowy wężyk wciśnięty na zasklepiony odcinek metalowej rurki z wydrążonymi otworami bocznymi. Zawory tego typu były wysoce awaryjne, w związku z czym stosowano inne typy zaworów zwrotnych. Obecnie w dętkach nowszych rowerów, a także wszystkich dętkach samochodowych, stosuje się zawory Schradera.